Дієвими є у практиці роботи прийоми
фантазування Джані Родарі:
-
«Кола по воді»:
Обираємо слово «камінь»
Пишемо це слово в стовпчик
Поряд з буквою пишемо іменник,
Складаємо оповідання з використанням усіх
слів
«Біном фантазії».
(Два учні записують по одному слову з різних сторін дошки
так, щоб не бачити, що пише інший. Наприклад: комар – відро. За допомогою
різних прийменників складаються різні словосполучення:
Комар у відрі;
Відро комарів;
Комар під відром;
Комар з відром.
Далі придумуємо
історії з відповідним заголовком.
Учні молодшого
шкільного віку дуже люблять казки (слухати, читати, складати). В своєму класі
на заняттях гуртка ми складаємо казки за допомогою методу «Каталог».
(Діти беруть
будь-яку книгу. Вчитель ставить ряд запитань:
-
Жив-був … Хто?
-
Який він був?
-
Пішов гуляти… куди?
-
Зустрів кого злого?
-
Який був друг?
-
Що сталося?
Після питання ведучий відкриває книгу на
будь-якій сторінці й пропонує дитині вказати пальчиком будь-яке слово. Це і
буде історія про це слово. Наступна «відповідь» шукається на іншій сторінці…
Цікаві казки складаються після
безпосереднього спостереження оточуючого світу. (Це уроки мислення в природі).
Діти склали цілу серію казок, які ми назвали «Осінні казки», «Казки весни».
На мою думку, опора на
емоційність, образність, власний досвід – це найкращий шлях до розвитку творчої
особистості.
Якщо при вивчені
матеріалу дитина зможе уявити образ, у неї виникають приємні емоції, і до того
ж завдання вона зробить самостійно – тоді цей матеріал школяр зможе відтворити
через великий проміжок часу.
Живе, допитливе,
творче мислення формується в учня тоді, коли процес засвоєння знань базується
на власній життєвій позиції людини.
Велике значення
має віра вчителя в дітей і його творча натхненна «установка»: «Ви все можете!»
Для розвитку
творчого мислення на уроках я використовую опорні конспекти, це допомагає
визначити головне в тексті, якщо це урок читання. На уроці української мови
опорні плани-конспекти допомагають при вивченні правил.
На всіх уроках
пропоную учням комплексні творчі завдання, пов’язані з розвитком уваги,
спостережливості, мислення. Вважаю, що знання, здобуті з будь-якої теми, є не
кінцевою метою, а засобом для подальшого розвитку творчих можливостей учнів з
використанням їх у житті.
Кожний урок
намагаюся розпочати з гри. За допомогою гри перевіряю засвоєння вивченого
матеріалу. Саме в грі збуджується інтерес до навчання, удосконалюються
практичні вміння, розвивається співпраця.
При вивченні
нового матеріалу я працюю за такою схемою.
Порівняння. Коли незнайомий предмет не
можна уявити, порівнюємо з чимось знайомим.
Аналіз. Якщо учень вмітиме аналізувати,
виділяти головне, то він зуміє піднятися до вищого рівня.
Постановка проблеми. Чим вищий рівень
знань учня, тим складнішими мають бути проблемні питання. Якщо в дитини виникає
питання «Чому?», це значить, що в неї є прагнення до розвитку, до творчості.
Узагальнення. Обов’язків
етап, який сприяє вмінню доводити й робити висновки. Учні, які вміють довести
правильність, уже є творчими.
Діти краще мислять, усвідомлюють
навчальний матеріал, коли уявляють будь-які образи. Так, на уроках читання
використовуємо метод опорно-буквених піктограм. Щоб детально переказати текст
чи розповісти напам’ять вірш, діти малюють малюнки і доповнюють їх словами.
На уроках
української мови під час вивчення розділу «Фонетика» уявляємо, що всі звуки
живуть у будиночку. На першому поверсі «живуть» приголосні звуки, на другому –
«голосні». Кожен звук уявляють в образі (ейдопедагогіка).
За моделями чоловічків діти добирають слова або складають
речення.
Щоб удосконалити
навички написання словникових слів, використовуємо прийом ейдетики «ланцюжок»,
коли за допомогою асоціативного зв’язку учні пов’язують це слово з наступним.
За бажанням діти
розказують складені розповіді.
Майже на всіх
уроках доцільно використовувати системно-функціональний підхід (методика ТРВЗ)
з використанням прийомів візуалізації:
(Діти користуються «таблицею відчуттів»,
-
Відчуйте слово оком, вухом, рукою, ротом, носом)
Школярі вчаться
бачити виучуване поняття в системі, у взаємозв’язку з іншими поняттями. Вчитель
теж чітко визначає місце уроку в системі теми чи розділу.
Таким чином,
учні, які вміють довести свою точку зору, зробити певні висновки, уже є
творчими.
Отже, як
стверджував Бернард Шоу: «Єдиний шлях, який веде до знань, - це діяльність».
Навіть маленька практика коштує великої теорії, тому організовувати засвоєння
дітьми знань, умінь, навичок намагаюся у формі діяльності.
|